DLA UCZNIÓW


W tym miejscu wychowawcy świetlicy będą udostępniać materiały do zabawy i nauki własnej uczniów oraz inspiracje dla rodziców.

 

10.06 środa

 Środa z angielskim :)

Zapraszam Was do zabawy z angielskim. 

Na początek zadania z tematu BODY PARTS, czyli części ciała. Tak często powtarzane, jednak, jak to mówią, "nauka czyni mistrza". Powodzenia!

https://view.genial.ly/5ea5b5b8075c7c0dc01d972b/horizontal-infographic-timeline-body-parts?fbclid=IwAR3kWfWYhOtTvgai4zd2fSDVDZx9EDjgtJE2MivgVtiQp6lXL0EsU0oYbrQ

 Body Parts

 

9.06 wtorek

Zwierzęta Europy

Kolejne muzea do wirtualnego zwiedzania

 

8.06 poniedziałek

 

5.06 piątek

 W tej grze to Ty decydujesz, co chcesz ćwiczyć. Wybierz przez jaką liczbę chcesz poćwiczyć dziś mnożenie i strzelaj! Ale strzelaj do odpowiedniej tarczy z wynikiem oczywiście, nie zgaduj - tylko licz :)

 Mnożenie - ćwiczenia

 

 

4.06 czwartek

 

Czwartek z angielskim

Odpowiedz na pytanie...

 Super Quiz

 

3.06 środa


Dziś Światowy Dzień Roweru 
Czy każdy z Was jest mistrzem dwóch kółek? 
Czy jeździcie w kaskach? 
Próbowaliście kiedyś jazdy na tandemie - rowerze dla dwóch osób?
A może braliście kiedyś udział w Zagłębiowskiej Masie Krytycznej - polegającej na spotkaniu się jak najliczniejszej grupy rowerzystów i ich wspólnym przejeździe przez miasto?
-----------------------------------
Pozostajemy przy sporcie. Oto zadania od Pani Agnieszki Mirek.


2.06 wtorek

Spróbuj w tym miesiącu wykonywać te wyzwania, by skupić się na tym, co sprawia radość Tobie i Twoim bliskim. Jestem przekonana, że poczujesz się po nich dużo lepiej :)


 

1.06 poniedziałek




  • Prawa Dziecka
  • układanki
  • wyszukiwanki
  • filmy
  • i wiele, wiele więcej


29.05 piątek



 Dzień Bociana Białego


28.05 czwartek

Chcesz zostać pianistą? Nic trud

nego - zacznij od tego miejsca w sieci. Wciąga małego i dużego na długo. A przy okazji zagraj/ posłuchaj najważniejszych utworów muzyki klasycznej

 Zagraj tu....

 

27.05 środa


EKO KALENDARZ - Dzień Afryki

26.05 wtorek


Zadania na Dzień Mamy - naucz się piosenki, zrób kanapkę, laurkę albo portret mamy.



25.05 poniedziałek

18.05 poniedziałek

Świetlicowe inspiracje na cały tydzień



15.05 piątek

 Pokój zagadek z Harrym Potterem i łamigłówkami


14.05 czwartek

Wiosenne kwiaty do kodowania


13.05 środa

Pamiętajmy o higienie nie tylko naszych rąk, ale i umysłu...


 12.05. wtorek

Mam dziś dla Was kilka edukacyjnych gier - w sam raz na powtórki :)

1. Dzielenie może być zabawą!

 2. Znajdź wyraz, poćwicz prawidłową pisownię

3. Liczenie do 20. Klasa 1

4. Ćwiczenia ruchowe

 

06.05. środa 

Unia Europejska to już dla Was norma, codzienność. Jedna waluta w większości krajów Europy (euro), swobodne podróże, swobodny dostęp do zagranicznych produktów - to nic dla Was nadzwyczajnego. 

Trochę się to teraz zmieniło, szczególnie jeśli chodzi o podróżowanie, ale mam nadzieję, że pandemia się skończy i znów wyruszymy do Europy:)

Jesteście w takim wieku, że niedawno obchodzona 16 rocznica wstąpienia do Unii Europejskiej być może nie robi na Was wrażenia, ponieważ nie pamiętacie czasu, kiedy w niej nie byliśmy.

 Ja sama już łapię się na tym, że zapominam, jak to było kiedyś. W końcu całe moje dorosłe życie w tej Unii już się znajdujemy. Z okazji 16 rocznicy wstąpienia Polski do UE postanowiłam sobie więc powspominać, jak to było kiedyś. Odkurzyłam stare zdjęcia i powspominałam z rodziną, jak pamiętamy ten czas "sprzed Unii", co się zmieniło dla nas i dla naszych bliskich. 

Zachęcam Was, drodzy uczniowie, do  tego samego - porozmawiajcie z rodzicami! Zapytajcie - jak pamiętają ten czas przed 2004 rokiem, czy coś się dla nich zmieniło, czy zmieniło się nasze miasto, kraj? Pooglądajcie też z rodzicami zdjęcia z ich młodości - to będzie na pewno miło spędzony czas!

Pozdrawiam ciepło, Eliza Piwowar


Gra "Dopasuj obrazki": Zagraj
Gra "Puzzle z UE": Zagraj

05.05. wtorek


W taką podróż to my się teraz możemy bezpiecznie wybrać :) Pokój zagadek to też coś, czego Wam jeszcze nie proponowałam - sprawdźcie swoją wiedzę, spostrzegawczość i pamięć. Kto nie spróbuje - nie dowie się, jak wciągająca może być taka gra. 

Idealna dla klas I-II (z małą pomocą rodziny przy zadaniach matematycznych), jednak starsi uczniowie też mogą wirtualnie pozwiedzać i sprawdzić się w zgadywankach. Ja bawiłam się świetnie :)

Pozdrawiam serdecznie, pani Eliza

 

04.05. poniedziałek

Uczniowie, rodzice, dziadkowie!

Polecałam tu, na świetlicowym blogu, już wiele miejsc w sieci z audiobookami, ale pod poniższym linkiem znajduje się tak ogromny ich wybór, jak również książek do czytania i ściągania, że nawet mi zabrakło słów. Polecam wybrać z tego zestawienia coś dla siebie!

Książki na czas kwarantanny - POLECAM

 

30.04. czwartek

  MAJÓWKA Z ANGIELSKIM

Zapraszam na zabawę i naukę angielskiego, nie tylko w majówkę!

 

29.04. środa

Zostań w domu z Basią! 

Z Basią nie sposób się nudzić nawet podczas najdłuższej kwarantanny. Basia zaprasza teraz do wspólnej zabawy, czytania i rozwiązywania łamigłówek.


Opowiadania o Basi do pobrania tu:  OPOWIADANIA
  Łamigłówki dla maluchów 2-3 lata do pobrania tu:  ŁAMIGŁÓWKI
  Łamigłówki dla starszaków 4-5 lat do pobrania tu: ŁAMIGŁÓWKI
  Nagranie z "mamą" Basi, Zofią Stanecką, która czyta opowiadanie o Basi: POSŁUCHAJ


  "BASIA - Misiek Zdzisiek i głupi wirus" PRZECZYTAJ NOWĄ BAJKĘ O BASI !

28.04. wtorek

Czytamy razem z Rodzicami
    
Przeczytajcie wspólnie z Rodzicami fragment  książki Joanny Chmielewskiej pt. Wielkie zasługi.
Przedstawione tu zdarzenie ma miejsce na granicy z byłym Związkiem Radzieckimw miejscowości Piaski na Mierzei Wiślanej.


Dzieci i ich pies Chaber dostarczą Wam wielu wrażeń podczas czytania, najlepiej całej książki.

Najpierw kilka słów wstępu.
Podczas jednego ze spacerów pies przyniósł dzieciom łeb dorsza. Paweł i Janeczka wymyślili sobie, że jak położą ten łeb w mrowisku to  mrówki go oczyszczą i zostanie czysty szkielet. Niestety następnego dnia okazało się , że nie tylko łba nie było, ale i mrowisko zostało rozwalone. Paweł i Janeczka poczuli się winni zniszczenia mrowiska. Po rozmowie z ojcem postanowili obsadzić mrowisko młodymi pędami róż, żeby je ochronić przed dzikami.Ale niestety w pobliżu takich róż nie było. Jedną znaleźli tuż za siatką graniczną.


W głębokim, posępnym, pełnym urazy milczeniu Janeczka i Pawełek,  wpatrzeni w siatkę graniczną, siedzieli na mchu pod lasem, na samym skraju  przejścia  przez wydmy. Z łokciami opartymi na kolanach i brodami na dłoniach nie odrywali wzroku  od wymarzonej, upragnionej  rośliny. Przed nimi rósł młody, pojedynczy pęd dzikiej róży, wręcz idealnie nadający się do przesadzania. Wyrastał samotnie wprost z mchu, nic dokoła nie przeszkadzało, z niczym nie był splątany, po prostu błagał, żeby go wykopać i przesadzić. Niestety, znajdował się nie po tej stronie  siatki, a po tamtej…

- Ledwo dwa metry, wielkie mecyje- mruknął Pawełek.- Przeleźć pod spodem, cóż to jest, nawet się nie bardzo trzeba schylać…

- Przekraczanie granicy wzbronione- przypomniała bez przekonania Janeczka.

-Takie coś  to się  krótko wykopuje- zauważył po następnej chwili milczenia Pawełek. – Co to za przekraczanie, przekraczanie to na zawsze. A tu co, pięć minut….

Janeczka westchnęła.

- Z czystym sumieniem możemy przysiąc, że po naszej stronie nie ma ani jednego takiego małego kawałka. To jest siła wyższa i sytuacja przymusowa…

- Przez jeden głupi, rybi łeb…- mruknął Pawełek z rozgoryczeniem.

- Trudno- ciągnęła Janeczka.- Musimy popełnić  przestępstwo. Tylko niech nas nikt nie zobaczy, bo  nie wiem, co będzie.

= Więzienie- stwierdził zimno Pawełek.- Za przekraczanie granicy  pakuje się do więzienia, już się bez tego nie obejdzie.
Janeczka przez chwilę rozważała sprawę.

- Za takie krótkie przekraczanie może  wystarczy dom poprawczy? Przecież wrócimy od razu i dobrowolnie. A tych mrówek tak zostawić nie możemy, żeby nie wiem co…

Dyskusja właściwie była bezprzedmiotowa, ponieważ  decyzja została powzięta już przed pół godziną. Tablice z orłem ostrzegały jednoznacznie, z drugiej jednakże strony  zagrożone zniszczeniem mrówki wzywały pomocy.  Odpowiedni pęd róży rósł tylko tu. Penetracji lasu dokonywali  z pustymi rękami, Chaber został zatem pół godziny temu wysłany po łopatkę. Siedzieli na mchu i czekali na niego.
         Nie byli obdarzeni ani psim węchem, ani psim instynktem. Nie mieli pojęcia o tym, że kilkanaście  metrów wyżej, również na skraju przejścia, zatrzymała się  za krzakiem jakaś ludzka postać. Postać, osłonięta zaroślami, tkwiła nieruchomo, a para nieżyczliwych oczu z uwagą  obserwowała  dwoje jasnowłosych, równie  nieruchomych dzieci, uporczywie wpatrujących się  w jakieś miejsce za siatką graniczną…

         Daleko na plaży państwo Chabrowiczowie  poderwali się z piasku, kiedy pomiędzy nich wpadł nagle  rozpędzony pies.

- Coś się stało!- wyrwało się pani Krystynie.

Pies nie zwracał na nich uwagi. Obiegł  grajdoł, powęszył, dopadł dużej, solidnej łopaty Pawełka i  chwycił w zęby jej trzonek. Posunął się następnie ku  łopatce Janeczki i również chwycił    w zęby, ale wówczas wyleciała mu łopata Pawełka. Wypuścił  łopatkę Janeczki i znów chwycił  łopatkę Pawełka….

         Pan Chabrowicz z uwagą przyglądał się  wysiłkom psa, bezskutecznie próbującego umieścić w pysku  obie łopaty razem.
- Nic się nie stało- orzekł z niejaką ulgą.- Nasze  dzieci  zdecydowały się na prace wykopaliskowe gdzieś w oddaleniu i przysłały psa po narzędzia. Czekaj, oddaj to, pomogę ci…
Złożył  razem łopaty i okręcił je w dwóch miejscach kawałkami sznurka. Chaber czekał niecierpliwie, patrząc mu na ręce. Chwycił cały pakunek w zęby  i popędził skrajem plaży na wschód, aż  spod łap tryskała mu woda i piasek.

- Ciekawe, skąd wiedział, że im chodzi  właśnie o łopaty- powiedziała zdumiona pani Krystyna.- Jakim cudem mu wytłumaczyli?

Pan Roman rozejrzał się wokół.

- Żadna sztuka.  Przytomnie nie zostawili tu nic swojego. Jedyne, co mógł znaleźć, to właśnie łopatki. 

         Janeczka i Pawełek dostrzegli psa już  z daleka, kiedy wyskoczył na grzbiet pierwszej wydmy od strony morza W pysku coś trzymał.
- Jest!- zawołała żywo Janeczka i zerwała się  z mchu.

         Postać za krzakami drgnęła  i spojrzała w tym samym kierunku. Dostrzegła  wyciągniętą sylwetkę psa, znikającego właśnie w dole, pomiędzy  garbami terenu. W mgnieniu oka odwróciła  się  i odskoczyła w głąb lasu, oddalając się pośpiesznym krokiem. Janeczka i Pawełek, zajęci psem, nie zwrócili na to najmniejszej uwagi.

Co to za postać ? Dlaczego ich śledziła ?
Chaber na pewno wiedziałby, czy to dobry czy zły człowiek.
Na tym kończę. Mam nadzieję , że książka Was zainteresuje.

Agnieszka Mirek

27.04. poniedziałek

Zapraszamy uczniów na bardzo przyjemną lekcję historii Polski i przypomnienie sobie, dlaczego właściwie obchodzimy tyle świąt w maju :)  

 Lekcja Historii o Polsce + QUIZ

QUIZ O POLSCE

 

MAJOWE ŚWIĘTA

 
Majowe Święta
Majowe Święta

 

24.04. piątek


Drodzy rodzice!

 Wiemy jak ciężko jest Wam teraz, zwłaszcza jeżeli musicie pracować zdalnie z domu. Zachęcam Was do zapoznania się z radami jakie zamieścił UNESCO

 Jak radzić sobie z wyzwaniami rodzicielskimi podczas pandemii - wskazówki dla rodziców 

Dowiecie się z niego między innymi:
  • jak spędzić czas ze swoim dziećmi bez urządzeń elektronicznych
  • jak zachować spokój, gdy dzieci wytrącają nas z równowagi. 

A dla dzieci: Materiały dla dzieci i młodzieży

Polecam artykuły gorąco...


 -----------------------------------------------------------------------------------


Wczoraj na całym świecie obchodzony był Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich 2020 - święto organizowane przez UNESCO w celu promocji czytelnictwa, edytorstwa i ochrony własności intelektualnej za pomocą praw autorskich. Z tej okazji chciałam Was zaprosić do zabawy z książkami. 

Zróbcie zdjęcie swoich ulubionych książek i wyślijcie je do mnie : eliza.piwowar@gmail.com lub  swietlicasp20sosnowiec@gmail.com. Pochwalcie się, co czytacie lub co czytają Wam teraz Wasi rodzice, dziadkowie lub starsze rodzeństwo. 

Ja od lat jestem zakochana w Wydawnictwie Dwie Siostry, więc to z ich książkami spędzam najwięcej czasu. Zresztą nie raz te książki przynosiłam Wam do świetlicy szkolnej i próbowałam Was "zarazić" pasją czytania. Przy okazji poszukiwania kolejnych pozycji do biblioteczki natknęłam się na takie skarby - materiały do pobrania ściśle związane z książkami Dwóch Sióstr. 

SUUUPER materiały do pobrania - m.in. kolorowanki, zadania, zabawy plastyczne

 

 
Część mojej kolekcji Wydawnictwa Dwie Siostry - a co Wy czytacie?





Chyba potrzebuję większej półki na książki :)


 
Pamiętajcie, że czytanie to nie tylko książki - komiksy, czasopisma też są ciekawe!

Pozdrawiam Was ciepło, pani Eliza

23.04. czwartek


Zapraszam Was na wyprawę do teatru. Choć prawdziwe teatry są teraz zamknięte, to Teatr Lalka w Warszawie zaprasza Was do siebie. Spektakl Krawiec Niteczka Kornela Makuszyńskiego. 

Akcja teatralnej adaptacji baśni Kornela Makuszyńskiego rozpięta została pomiędzy pracownię krawiecką a… niebo. Droga, jaką odbywa tytułowy bohater pełna jest przygód i niebezpie­czeństw. W lalkowym przed­sta­wie­niu przyjaźń zostanie wysta­wiona na niejedną próbę, a serce nie raz zabije mocniej ze strachu albo z miłości.

Zapraszam do TEATRU !

 

 22.04. środa


Kliknij i zagraj w grę

 

 

21.04 wtorek

 

https://www.youtube.com/playlist?list=PLvahqwMqN4M0GRkZY8WkLZMb6Z-W7qbLA


Znajdziecie tam przepiękne programy przyrodnicze z serii Our Planet - Nasza Planeta. W sam raz na zbliżający się Dzień Ziemi!
 Filmy w języku angielskim, więc są doskonałym sposobem na połączenie przyjemnego z pożytecznym - oglądania pięknych widoków z nauką języka.
Dla ułatwienia można sobie w ustawieniach filmiku włączyć automatyczne tłumaczenie na j. polski, jednak trzeba pamiętać, że takie tłumaczenie nie jest doskonałe. Najlepiej popatrzeć na widoki, wsłuchać się w melodię języka i spróbować wychwycić chociaż pojedyncze słowa - to będzie Twój sukces!

 

20.04 poniedziałek



EKO wyzwania dla Was na cały tydzień!



 Autorka:  A. Mihułka, J. Dąbek

 

17.04 piątek

Zapraszam Was dziś do zabawy w detektywa! 
Znajdź i pokoloruj! 
Czy znajdziesz wszystkie rysunki? 
Wytęż wzrok i sprawdź swoją spostrzegawczość!










Wszystkie wyszukiwanki można też znaleźć tu: https://www.papertraildesign.com/



Pozdrawiam Was ciepło,
pani Eliza :)

16.04 czwartek

 

Kontynuując propozycje na ciekawe spędzenie tego trudnego czasu w domu, chciałam Wam zaproponować coś, co bardzo lubicie - challenge, czyli wyzwanie! Tym razem nie internetowe, a rodzinne. Podobne zadanie kl. Ib i II a dostały ode mnie przed Świętami Bożego Narodzenia - mieliście zaznaczać "zadania" wykonane podczas przerwy świątecznej. Wiem, że wiele osób wciągnęło się w to zadanie. Mam nadzieję, że i tym razem Wam się spodoba. 

Poproście rodziców o wydrukowanie kartki i powieście ją sobie na lodówkę/ tablicę nad biurkiem - zaznaczcie wszystko, co uda się Wam wykonać!


źródło: https://www.facebook.com/hasztagbadz/
żródło: https://www.facebook.com/hasztagbadz/

Pozdrawiam Was ciepło,
pani Eliza :-)



15.04 środa

 

 Pamiętnik kwarantanny

Dziś mam dla Was propozycję wykonania Waszego własnego dziennika - pamiętnika kwarantanny. 

Ja już z moimi dziećmi zaczęłam spisywać w specjalnym zeszycie najważniejsze wydarzenia naszego przymusowego pobytu w domu. 

Możecie sami wymyślić "działy" Waszego pamiętnika - każdą ze stron pięknie zatytułujcie, a pod spodem wypiszcie lub namalujcie odpowiednie wydarzenia. Możecie wykonać to wszystko również na dużej kartce/ arkuszu papieru w formie mapy myśli.

Moje propozycje "działów" to np.:

- Najlepsze zabawy w domu
- Przeczytane książki
- Z kim rozmawiałam (rozmawiałem) przez telefon/ komunikator
- Obejrzane filmy/ bajki (+ rysunek do każdego z nich)
- Co pomogłam (pomogłem) ugotować/ upiec?
- Święta Wielkanocne (jak w tym roku wyglądały?)
- Gdzie pojadę/ pójdę po tym, jak już będę mógł (mogła)?
- Czego mi brakuje w domu, za czym (za kim) tęsknię ?
- Co mi się najbardziej podoba w siedzeniu w domu?
- Jak się czuję? (można każdego dnia rysować minkę)
- Za co jestem wdzięczna (wdzięczny)?

Będzie mi miło, jak po powrocie do szkoły spotkam się z Wami i wspólnie obejrzymy swoje "dzienniki", porozmawiamy o emocjach i wydarzeniach związanych z przymusowym pobytem w domu!

Pozdrawiam Was ciepło,
pani Eliza :)

 

08.04 środa


W ostatnim dniu przed przerwą świąteczną zostawiam Wam garść ciekawych stron i pomysłów, między innymi na zabawy ruchowe w domu.


 

DYKTANDA GRAFICZNE do wyboru, do koloru

 

GRY INTERAKTYWNE DLA KLASY I - Wielkanoc, liczenie, wiosna, angielski...

 

07.04 wtorek

 

Zagraj z nami!


06.04 poniedziałek

Zwykle po weekendzie pytam Was w szkole, gdzie byliście i co ciekawego robiliście przez te dwa dni, czy spotkało Was coś miłego. Dziś, wyjątkowo, mam nadzieję, że zostaliście w weekend w domu. I mimo wszystko, że odpoczęliście też od ekranu komputera. 

Kto ma ogródek, albo chociaż balkon - mam nadzieję, spędził tam bezpiecznie czas na świeżym powietrzu. Pierwsze dni wiosny upływają nam jednak z daleka od przyrody. Chciałam Wam więc dzisiaj trochę tej przyrody podesłać :) Nie od dziś wiadomo, że kontakt z przyrodą ma wpływ na nasze samopoczucie! 


ŚPIEW PTAKÓW
Jak brzmią te ptaki? 

ZOO





CO KRYJE SIĘ W GŁĘBINACH

Sprawdź, jakie zwierzęta i mikroorganizmy mieszkają w głębinach. Może nawet znajdziesz wrak Titanica? :)

źródło: https://neal.fun/deep-sea


03.04 piątek


Na początku marca wywiesiłam w świetlicy kalendarz działań UWAŻNY MARZEC 2020. Każdy kto stał w kolejce do obiadu w stołówce mógł przeczytać zadania, inspiracje i myśli na dany dzień. Wtedy jeszcze nie spodziewałam się, że tak mało z tych marcowych dni spędzimy w szkole... :(    Dzisiaj udostępniam Wam kwietniowy KALENDARZ AKTYWNEGO RADZENIA SOBIE pomysłu Action for Happiness. Jest to 30 nowych wyzwań, które pozwolą Wam zadbać o siebie i siebie nawzajem podczas przymusowego odosobnienia w domach i zmagań z pandemią.

Wydrukujcie sobie ten kalendarz i powieście nam biurkiem albo we wspólnym miejscu w domu - niech wszyscy domownicy korzystają z inspiracji!
 
źródło: https://www.facebook.com/ActionForHappinessPL/

 

02.04 czwartek


Myślorysy stworzyła piękną i mądrą grafikę o tym, jak być RAZEM i nie zwariować :)


Źródło: Myślorysy

  Krótki poradnik mycia rąk dla dzieci



Wycieczki odwołane, samoloty nie kursują, ale nadal możemy zwiedzić samolot - i to nie byle jaki - bo Boeing 787 Dreamliner
Zapraszam do wnętrza samolotu. 






01.04 środa


Ćwiczenia wg. Weroniki Sherborne

W trakcie wykonywania tych ćwiczeń ważne jest wspólne zaufanie. Dlatego zachęcam Was dzieci abyście bawili się w ten sposób z rodzicami i rodzeństwem, to was bardzo zbliży do siebie...

wejdź=> #wygrajznudą i poćwicz angielski ;)



BEZPŁATNE zajęcia ONLINE dla dzieci I - III, które powstały z potrzeby chwili i pasji do języka angielskiego.Jeśli macie młodsze rodzeństwo - to również znajdą tam coś dla siebie.

 

"Mądre bajki z całego świata"


Bajka jak piosenka – jest dobra na wszystko. Dzięki niej możemy wprowadzić ważne tematy, a fikcyjni bohaterowie pomogą nam omówić różne zachowania, reakcje.
Na platformie SoundCloud udostępniliśmy wszystkie nagrania bajek i piosenek, które do tej pory zrealizowaliśmy w ramach projektów: „Mądre Bajki z całego świata” i „Bajkowy Efekt Domina”. To 40 bajek i 8 piosenek, które w piękny sposób, głosami znanych i lubianych opowiadają o emocjach, uczuciach i wartościach.
Dostępne do pobrania są także teksty bajek wraz z przygotowanymi przez ekspertów pytaniami, pomagającymi podjąć rozmowę z dzieckiem po wysłuchaniu bajki, a także zadania dla dziecka do samodzielnego wykonania – kolorowanki i łamigłówki, które rodzic lub opiekun może pobrać i wydrukować. Dla Państwa, jak zawsze, scenariusze zajęć tematycznie związanych z bajką podlinkowane przy każdym tytule.

W akcję włączyły się także znane osoby czytające bajki – m.in. Filip Bobek, Anna Maria Buczek, Ewa Konstancja Bułhak, Anna Cieślak, Magdalena Lamparska, Szymon Majewski, Małgorzata Socha, Małgorzata Stużyńska, Magdalena Różczka, Katarzyna Zielińska.

 

31.03 wtorek

Czytanie jako atrakcyjna i pożyteczna forma spędzania wolnego czasu

Rozważania na temat atrakcyjności czytania rozpocznę od pewnego zdarzenia, w którym mimo woli uczestniczyłam w filii biblioteki. Przed kilkudniowym weekendem zmęczona, ale uśmiechnięta bibliotekarka stwierdziła, że dzisiaj biblioteka obsłużyła dwustu czytelników. Każdy z nich wypożyczał średnio 5 książek. Fakt ten świadczy o tym, że wolny czas z książką to niezbędnik dla wielu ludzi. A przecież mają do dyspozycji telewizyjne seriale, internet czy możliwości wyjazdu w plener.


Wśród czytelników w wieku emerytalnym dostrzegłam kilka mam z dziećmi, dla których też była wypożyczana książka. Mamy te mają świadomość, że nawyk czytania i miłość do książek musi powstać w dzieciństwie. Musimy zatem zachęcać dzieci do czytania już od najmłodszych lat.


Proces stawiania się czytelnikiem rozpoczyna się w wieku przedszkolnym. Głośne czytanie dziecku sprawia, że między rodzicem a dzieckiem umacnia się więź i potrzeba wspólnego czytania oraz rozmowy na ten temat. Głośne wspólne czytanie staje się nawykiem, ale także wpływa na rozwój dziecka, gdyż:


• bogaci jego słownictwo i rozwija wyobraźnię, pamięć

• uczy myślenia i poprawia koncentrację

• poszerza wiedzę ogólną

• ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w szkole

• uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu


Więzi tworzonych między dorosłymi i dzieckiem podczas wspólnego czytania nie można przeceniać. Warto więc ten miły zwyczaj kontynuować nawet wtedy, gdy dziecko już samo może czytać.


Wspólne czytanie przez 20 minut dziennie sprawia, że dziecko czuje się bardziej pogodne. 


Na lekcjach szkolnych głośne czytanie dotyczy tylko wybranych fragmentów, natomiast podczas zajęć świetlicowych głośne czytanie bywa stałym elementem zajęć. Najczęściej stosuje się je wtedy gdy grupa świetlicowa jest niezbyt liczna. Wtedy łatwiej wprowadzić atmosferę skupienia. Niektóre dzieci przyzwyczaiły się do tego typu zajęć i chętnie w nich uczestniczą.


Czytanie łączy się zwykle z rozmową na temat treści i ilustracją wybranych fragmentów. Dzieci poznają nie tylko samą treść , ale mogą ją ocenić, określić co jest ciekawe i wartościowe.


Tak i świetlica uczestniczy w kształtowaniu przyszłych czytelników i tak jak rodzina stwarza atmosferę czytania, a dobór treści literackich sprawia, że czytanie staje się zajęciem równie atrakcyjnym jak inne zabawy.


Bibliografia:

1.Papuzińska J. Czytanie domowe, Warszawa ,Nasza Księgarnia,1975.
2.Papuzińska J. Dziecięce spotkania z literaturą, Warszawa, Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej,2007.

Opracowała: Agnieszka Mirek




30.03 poniedziałek

Padlet czyli tablica interaktywna ze świątecznymi inspiracjami


źródło: https://padlet.com/lia211/f5nrywr6vhe4?fbclid=IwAR2hVux2pHCMfh6VkSYTQ82H9T8hCcdehyboQ_IoLL0ro-D6-u30PLFzpxU


Dla wielbicieli Kreseczki!


Wasza ulubiona bohaterka poznała nowego przyjaciela Motorka.

Wygląda on mniej więcej tak:


Przesyłam Wam kilka zwrotek związanych z nowymi przygodami panny Kreseczki i jej przyjaciela Motorka.



I
Poznaliśmy się na skwerku
przy butelce oranżady.
Ja wracałam ze spacerku,
on- z wiosennej eskapady.


Tu się skłonił bardzo nisko,
wypiął śrubki dumnym gestem
i powiedział swe nazwisko.
-Pan Motorek- sapnął – jestem.

II
Pan Motorek w siódmym niebie
kucnął pod ogromną pompą
i benzynę leje w siebie
jak by to był sok lub kompot.

III
Nagle ruszył, a ja za nim….
Ale kto by go dogonił?!
Gna wąskimi ulicami,
gna i rży jak tabun koni.

IV
Pędzę ,strasznie zasapana,
i tchu złapać już nie mogę.
-Niech pan stanie, proszę pana,
kupię sobie hulajnogę.

V
I kupiłam ją od razu
za ostatnie swoje grosze.
Pan Motorek dodał gazu,
śmiechem parska:- Złap mnie, proszę!

Tchu mi braknie, w oczach ciemno,
przejechałam cztery mile,
a Motorek- wciąż przede mną,
a ja- ciągle za nim w tyle.

VI
Spojrzał na mnie pan Motorek,
śrubką się po blaszce skrobie
i podsuwa mi taboret.
-Niechże panna spocznie sobie.

Wszedł Motorek pod taboret,
w skuter zmienił hulajnogę.
Krzyczę: - Wiwat, pan Motorek!-
i dziękuję mu , jak mogę.

Waszym zadaniem będzie stworzyć własne ilustracje tych przygód oraz podpisać je jednym zdaniem , np. Spotkanie na skwerku-Panna Kreseczka i Motorek.

Przeczytajcie wyodrębnione części tekstu i zilustrujcie je .

Każdy może zrobić dowolną ilość ilustracji - od jednej do sześciu (tyle ile jest wyodrębnionych części)

Prace prześlijcie drogą mailową na adres e-mail swietlicasp20sosnowiec@gmail.com

Można je również dostarczyć do świetlicy szkolnej po powrocie do szkoły.

wychowawca świetlicy
Agnieszka Mirek




27.03 piątek

#ZostanWDomu

Znajdźmy dobre strony w tym co się teraz dzieje…

RODZICU spójrz na swoje dziecko i zobacz jak wiele pracy musi włożyć ono w naukę. Wspieraj swoje dziecko, ale nie wyręczaj bądź dla niego podporą…

 
Dziś wieczorem wyłączcie ekrany i zróbcie coś razem.








26.03 czwartek

# ZostańWDomu

Przypominamy o konkursie plastycznym "Wiosna czai się za rogiem"!

Technika i forma dowolna!

Zdjęcia prac można wysyłać na na adres:

swietlicasp20sosnowiec@gmail.com




25.03. środa


WYLOSUJ ZADANIE NA DZIŚ





24.03. wtorek

PAMIĘTNIK CHRUMASA: KAMPANIA PROMUJĄCA „PROGRAM DLA SZKÓŁ”


Zachęcamy do przygotowywania i spożywania posiłków bogatych w owoce, warzywa, mleko i ich przetwory, celebrowania drugiego śniadania również w domu (jako, że w szkole na razie nie możemy), jak również budowania trwałych relacji rodzic – dziecko poprzez wspólne spędzanie czasu.

Proszę aby w tym tygodniu dzieci wraz z rodzicami ugotowały coś pysznego i zdrowego. Następnie zróbcie zdjęcie i prześlijcie wraz z przepisem na adres naszej strony internetowej email: swietlicasp20sosnowiec@gmail.com

Zajrzyjcie również tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=p6XPhvL4b8s - inspiracje na wiosnę
https://www.youtube.com/watch?v=8sj1ULar8LU -
https://www.youtube.com/watch?v=FzxB47XlyPo

POBIERZ : http://www.kowr.gov.pl/uploads/pliki/psd/Ekipa%20Chrumasa/Poradnik%20dla%20rodzic%C3%B3w.pdf

W naszej świetlicy uczymy dzieci uważnego słuchania między innymi poprzez słuchanie audiobooków. Dla niektórych uczniów jest to doświadczenie nowe i mamy nadzieję - ciekawe. Dzieci są przyzwyczajone do odbioru bajek głównie kanałem wzrokowym (tv, tablet). Audiobooki skupiają się na słuchaniu i wyobraźni. Wśród poniższych propozycji każdy znajdzie coś dla siebie. Zachęcam do wypróbowania audiobooków - potrafią wyciszyć emocje i naprawdę zagłębić się dzieciom w opowiadaną historię.


AUDIOBOOKI DLA KAŻDEGO




23.03. poniedziałek

Pamiętajmy, że kluczem do zdrowia jest zdrowe odżywianie oraz ruch na świeżym powietrzu. Niestety jesteśmy zmuszenie do pobytu w domu, ale zawsze możemy zrobić coś zdrowego do jedzenia! Gotuj z Chrumasem, zapraszam was po inspiracje kulinarne i nie tylko na stronę internetową:


http://www.pamietnikchrumasa.pl/


A potem obejrzyjcie film:
https://vod.tvp.pl/video/podroze-z-historia,wiosenne-obrzadki,29860747









Materiały z https://www.facebook.com/vitiamaluje

20.03 piątek

https://www.facebook.com/groups/myslografia/permalink/2707321682823369/



Zapraszamy na WF online :)

WF online w domu

i dwie garście inspiracji do aktywności z dzieckiem

Z nami się nie nudzisz!




19.03 czwartek

Zwykle w czwartki spotykam się z klasą 3b na zajęciach rozwijających z j. angielskiego. Dzisiaj jest to niemożliwe, więc zachęcam Was, drodzy uczniowie, do zapoznania się z poniższymi materiałami i do chwili rozrywki w wolnym czasie.


Części ciała


Powtórki z Tigera 3


Zabawy na Dzień Świętego Patryka


Tutaj stworzysz własny zakodowany rysunek


"BIEG PO ZDROWIE"

„Bieg po zdrowie” to nowy program antytytoniowej edukacji zdrowotnej opracowany w Głównym Inspektoracie Sanitarnym we współpracy z ekspertami.

Główne cele programu:
opóźnienie lub zapobiegnięcie inicjacji tytoniowej wśród dzieci i młodzieży,
pokazanie atrakcyjności życia w środowisku wolnym od dymu tytoniowego,
zwiększanie wiedzy i umiejętności uczniów na temat zdrowia w kontekście szkodliwości palenia papierosów.


ZAJRZYJ TU KONIECZNIE:
https://youtu.be/JD7fazf2VL0




18.03 środa

Bardzo polecamy poniższą bajkę pani Doroty Bródki. Do poczytania z najmłodszymi, będzie dobrym punktem wyjścia do rozmów o obecnej sytuacji w kraju i na świecie.


Bajka o kwarantannie i wirusie


A na końcu zadania :)


Czego nowego możemy się nauczyć teraz w domu?


Poszukaj dawno niewidzianej zabawki/ książki/ gry i zajmij się nią dzisiaj.


Zaplanuj wycieczkę z rodziną, którą zrealizujecie, gdy tylko będzie to możliwe






https://www.facebook.com/obrazownik/




17.03 wtorek

Zadania do druku dla miłośników kodowania Zwierzęta do odkodowania (źródło:https://karolowamama.blogspot.com/)
Polecamy mały wirtualny spacer ulicami Paryża, Londynu, Madrytu. Zacznijmy jednak od naszej szkoły SP 20. Spróbuj dotrzeć do swojego domu :) Google Street View SOSNOWIEC
Bezpłatny kurs j. angielskiego na czas kwarantanny




16.03 poniedziałek

https://pl.duolingo.com/ nauka j. angielskiego

https://wordwall.net/ nauka przez zabawę (ang, czytanie, liczenie, wiedza o świecie…)

https://learningapps.org/ nauka przez zabawę ( + możliwość tworzenia własnych gier)

https://code.org/ nauka kodowania

https://pl.khanacademy.org/ portal edukacyjny

pisupisu.pl/ portal edukacyjny

https://quizlet.com/latest

Układ słoneczny https://codepen.io/juliangarnier/full/idhuG

https://www.solarsystemscope.com/

http://matzoo.pl